Foto: Tina Axelsson.
Arbetar med Claire Parsons Co på heltid sedan 2013.
Var kommer du från?
Jag växte upp i Kallhäll norr om Stockholm där jag sysslade med olika sporter som barn så som ishockey, fotboll och skateboard. När jag var elva år började jag tillsammans med min kusin att jonglera på Fritidsjonglörerna i Stockholm. När jag var 15 började jag på Cirkus Cirkörs cirkusgymnasium i Botkyrka, och efter det gick jag på Dans-och cirkushögskolans cirkusprogram där jag examinerades 2008 med jonglering och dansakrobatik som discipliner.
Några höjdpunkter från ditt yrkesliv
En av de första stora höjdpunkterna var att göra stor succé med cirkus- och dansföreställningen Blåställ med mitt dåvarande kompani VIFIRA som jag var med och grundade. Blåställ spelade 276 föreställningar under åren 2008-2012 och var en av de allra första cirkusföreställningarna som turnerade frekvent för barn och unga i Sverige.
Andra höjdpunkter har såklart varit att vara med och skapa och spela Marmelad! Att bli utvalda till BIBU, Scenkonstbiennalen och att turnera så mycket nationellt och internationellt har varit underbart. Att sedan efter det få förtroendet att vara kompanianställd och vara med i alla nya produktioner, men också vara med och utveckla Claire Parsons Co. långsiktigt, är både roligt, hedrande och inspirerande!
Ett annan höjdpunkt är att vara vice ordförande för Manegen, Sveriges intresseorganisation för cirkus, varieté och gatuperformance, sedan 2012. Jag är extra stolt över att vara en av initiativtagarna till framtagandet av Daglig Träning för professionella cirkusartister i Stockholm och Malmö samt utformandet av en cirkuskonsulenttjänst i Stockholms stad och län.
Varför vill du göra föreställningar för barn och unga?
För mig är den unga publiken underbar att spela för! Den direkta kontakten, de spontana reaktionerna och den genuina glädjen som man får uppleva när man berör en ung publik är ovärderlig. Att också få möjligheten att turnera och spela så många föreställningar som man får inom dessa nätverk är väldigt utmanande och utvecklande.
Foto: Tina Axelsson